mereka

Thursday, September 26, 2013

Persoalan dan Jawapan

BISMILLAH .

aku ramai kawan ,
memang tak dapat aku nafikan .
tapi ,
tak semuanya jujur dalam berkawan .
sahabat aku ade sedikit ,
5 orang .
bagi aku mereka semua sangat jujur , amat memahami .
serius .

sebelum ni ,
aku ada kawan , yang boleh aku katakan sebagai teman baik ,
bukan sahabat bukan kawan , just as teman .
aku rapat dengan dia .

pada mulanya , everything going smoothly ,
lama - lama aku rase berantakan .
haha .
aku tak nampak masa bila ia berantakan .
mungkin banyaknya salah pada aku .
terlalu banyak persoalan yang dia tanyakan ,
dan aku tak banyak memberi jawapan ,
lebih pada mengelak .

bila aku memberi soalan ,
jawapannya agak menyakinkan aku .
bila fikirkan balik , kenapa aku tak boleh jadi macam dia .
mungkin aku main tarik tali dengan dia .
lama - lama , dia jadi bosan ,
tiada persoalan untuk aku lagi ,
jawapan dah tersedia , soalan tiada .
ibarat macam kau dah kenyang , tapi kau makan apa ?

sekarang ,
aku cuba tanyakan dia persoalan yang aku rasa senang untuk diberi jawapan ,
tapi ,
dia memberikan aku jawapan yang agak samar .
tak menyakinkan aku .
sangat kurang ajar .
tapi aku pun sama macam tu .
aku salah didik teman aku , aku fikir .

kini , setiap persoalan , ambil masa yang agak lama untuk aku dapatkan jawapan .
bayangkan , aku tanya " dah makan ? "
take about 3 days to say the simple word " sudah "
3 hari ? wadehel .

diamkan diri lagi bagus .
taknak bersoal , tiada jawapan .
cuba jadi realistik .
tak berpegang pada ayat hiperbola .
cuma tenang , terima kenyataan .

hubungan teman , sudah jauh .
tenggelam .
hilang sedikit .
keyakinan pudar .
kepercayaan pecah .
mesej bodoh .
fesbuk jadi ikatan .
borak sekejap , hilangnye lama .

faham .
mengerti .
putus .
sudah .
thank you , kamu .

No comments:

Post a Comment